SIŁA WIARY, że można się zmienić

Siła wiary, że można się zmienić… A gdyby tak uwierzyć, że nasza postawa w stosunku do dzieci, w nagradzaniu, nastawieniu, wzmacnianiu, może przynieść znaczące efekty już po roku??
Prezentuję film amerykańskiej psycholog, profesor Stanford University p. Carol Dweck. Jej praca naukowa łączy psychologię rozwojową, psychologię społeczną i psychologię osobowości. Carol Dweck bada „rozwojowy sposób myślenia" - ideę, wedle której możemy zwiększyć możliwości naszego mózgu by się uczyć i rozwiązywać problemy. W swoim wystąpieniu autorka opisuje dwa sposoby myślenia o problemie, który jest nieco za trudny dla nas do rozwiązania. Nie jesteś zbyt bystry, żeby go rozwiązać czy po prostu go jeszcze nie rozwiązałeś? Wspaniały wstęp do tego istotnego obszaru wiedzy.
https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve?language=pl#t-608700
Sukces usypia naszą czujność. Sprawia, że nawet najambitniejsi osiadają na laurach i robią się niedbali. –Carol Dweck
oprac. Sylwia Lutostańska

PRZEMOC DOMOWA KARMI SIĘ IZOLACJĄ –
alarmują psychologowie
"16 marca w Polsce zostały zamknięte szkoły, przedszkola i inne placówki sprawujące opiekę nad dziećmi. Wprowadzono edukację na odległość. Tym samym dzieci straciły bezpośredni kontakt z nauczycielami, pedagogami i rówieśnikami oraz z dziadkami i dalszą rodziną, która jest dla nich często jedynym wsparciem w trudnych chwilach" - napisano na stronie UNICEF Polska.
Przymusowa izolacja i kwarantanna powodują wzrost przemocy domowej - do takich wniosków doszła ONZ po przeanalizowaniu raportów z państw, w których pomoc dla ofiar przemocy domowej jest dostępna.
Prognozy ONZ znajdują potwierdzenie w informacjach płynących z krajów, w których liczbę osób zakażonych COVID-19 podaje się w tysiącach. Chińska policja jeszcze w lutym informowała, że liczba zarejestrowanych zgłoszeń przemocy w czasie obowiązującej kwarantanny wzrosła trzykrotnie. Skala przemocy wzrosła: we Francji 30% (tylko w Paryżu, po zaledwie dziesięciu dniach izolacji, zaobserwowano wzrost przypadków przemocy domowej o 36 proc), w Hiszpanii-wzrost o 20%. O podobnej skali problemu w czasie pandemii alarmują też Włochy, USA, Indie, Brazylia i Rosja.
A jak wygląda sytuacja w Polsce? Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę podaje, że marzec 2020r. był miesiącem rekordowym. W tym czasie Fundacja rozpoczęła działanie 24 h/dobę. Co oznacza, że od 1 marca odbiera telefon non stop. Zaobserwowano wyraźny wzrost w nadsyłanych wiadomościach. W marcu odebrano 1145 wiadomości. Podjęto 76 interwencji w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia dziecka. To było coś, co nigdy nie wydarzyło się na taką skalę. Od 11 lat prowadzenia telefonu nie było tylu wiadomości i interwencji. Tych wiadomości jest tak dużo, bo dzieci często nie mają dobrych warunków, żeby zadzwonić. Wolą pisać, bo to jest łatwiejsze i dla nich bezpieczniejsze.

Gdzie szukać pomocy???
GDZIE JESZCZE SZUKAĆ WSPARCIA?
Centrum Praw Kobiet: 22 621 35 37, 600 070 717, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,pl
Niebieska Linia – ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie: 800 120 002 (działa przez całą dobę)
Feminoteka: 888 88 33 88
Dajemy Dzieciom Siłę: 22 616 16 69, 22 826 88 62, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Moc Wsparcia: 507 744 924, 794 130 272, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
OIK Łomża tel. 86 216 98 20
POLICJA 112

Opracowano na podstawie:
https://zdrowie.radiozet.pl/Psychologia/ABC-psychologii/Koronawirus-i-przemoc-domowa-Od-11-lat-nie-mielismy-tylu-interwencji
https://tvn24.pl/polska/koronawirus-w-polsce-unicef-wzrost-przypadkow-przemocy-domowej-w-czasie-izolacji-4549291
Sylwia Lutostańśka – doradca zawodowy
Drodzy Uczniowie kończący Szkołę Podstawową!
Przed Wami pierwsze wybory edukacyjne. Jaka jest ta wymarzona szkoła? Czym kierować się przy jej wyborze? Z pewnością ważne jest, aby wybrać szkołę świadomie, a nie kierować się modą, czy też tym co zrobią koledzy/koleżanki. Należy ocenić własne możliwości. Jeżeli jesteś przeciętnym lub słabym uczniem, nie wybieraj szkół elitarnych dla samych „mózgów” – nawet jeśli się tam dostaniesz, będziesz musiał cały czas udowadniać sobie i innym, że to nie była pomyłka, a to nie ma nic wspólnego z prawdziwą nauką. Pamiętaj, że nawet w świetnej szkole można trafić na kiepskich nauczycieli i odwrotnie - w szkole niżej notowanej mogą pracować wybitni nauczyciele i pedagodzy. Przede wszystkim skończ z myśleniem „liceum jest lepsze niż technikum”, „najlepiej iść do elitarnego liceum” – nie jest to prawda! Technikum nie jest gorszą szkołą, po prostu utarło się, że do ogólniaków trafiają osoby zamierzające iść na studia, natomiast w technikach uczą się przyszli mechanicy samochodowi, elektrycy, sprzedawcy itp. W liceum ogólnokształcącym nie zdobędziesz tak fachowego i praktycznego przygotowania z wielu dziedzin, jak w szkole technicznej. Technikum polecam zwłaszcza osobom, które myślą o kontynuacji nauki na kierunkach technicznych. Humaniści rzeczywiście, niech wybiorą liceum. A co do elitarnych liceów – nie chodzi o to, aby iść, bo później będzie się czym pochwalić. W takich liceach przesiew jest dość ostry, więc średniacy nie zagrzeją tam zapewne długo miejsca. Jeżeli nie masz sprecyzowanych planów życiowych, jak pewnie większość uczniów w Twoim wieku, radzę wybrać liceum ogólnokształcące. Szkoły te z zasady mają dać uczniowi solidną wiedzę ogólną, potrzebną do kontynuowania nauki na różnych kierunkach studiów. Nie należy też przeginać w drugą stronę, czyli kierować się myśleniem „tu jest blisko i więcej znajomych”. Osoby z mniejszych miejscowości często nie mają zbyt dużego wyboru szkół średnich i jakby z musu idą do szkoły na miejscu. Nie ukrywajmy, szkoła w małych miejscowościach nie daje tak dużych możliwości rozwoju jak szkoły miejskie. Łatwo to stwierdzić po wynikach egzaminów maturalnych i liczbie osób dostających się na studia dzienne. Moja rada: jeżeli stać cię na dojazdy lub przeprowadzkę do większego miasta, nie wahaj się – efekty zobaczysz na maturze i studiach. Jeżeli Twoja sytuacja finansowa nie pozwala Ci na to – zbierz jak najwięcej informacji o szkołach ponadpodstawowych znajdujących się w twojej okolicy i wybierz najlepszą pod względem jakości kształcenia. Radzę wybrać się też, o ile będą takie możliwości na drzwi otwarte organizowane w szkołach średnich. Takie dni organizują uczniowie szkół, więc masz niepowtarzalną okazję poznać na żywo środowisko danej szkoły, dowiedzieć się o jakości kształcenia, wymaganiach oraz co najważniejsze - liczbie punktów z jaką przyjmowani są kandydaci. Fajną sprawą są również targi edukacyjne, na których swoje stoiska mają różne szkoły. W jednym miejscu można wtedy zapoznać się z propozycjami kilku szkół.
O zaletach wybranej szkoły już wiesz, a teraz czas na poznanie prawdy. Zweryfikuj to czego dowiesz się na drzwiach otwartych i targach, zakładając np. wątek na forum, pytając znajomych, którzy kończyli to liceum itp. Na takich drzwiach otwartych zazwyczaj opinie o szkole są mocno przesłodzone. Pamiętaj, nie daj się zastraszyć jakąś "babą od matmy, która kosi równo i nie dopuszcza połowy uczniów do matury". W ogóle wszelkie szkolne mity nie powinny wpływać na Twój wybór. Dobrym pomysłem jest kontynuowanie nauki w liceum, w którym uczył się ktoś z Twojej rodziny. Szkoła z tradycjami to często dobra szkoła ze starą, sprawdzoną kadrą. Unikaj dużych szkół z dużą liczbą klas. W takich skupiskach łatwo o różne zjawiska patologiczne – narkomanię, kradzieże, przemoc. Dobrym uczniom często trudno się tam przebić, gdyż nauczyciele muszą zajmować się liczną klasą. Niestety nierzadko wybitni uczniowie bez odpowiedniej pomocy ze strony nauczycieli giną w morzu przeciętności. Lepiej już poddać się ostrzejszej selekcji i zacząć edukację w mniejszym liceum.
Zachęcam do obejrzenia prezentacji
Doradca zawodowy Mariola Milewska

I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łomży oraz Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji serdecznie zapraszają nauczycieli i młodzież Państwa Szkoły do wzięcia udziału
w VII Powiatowym Konkursie Recytatorskim „ZNAM ZIEMIĘ ŁOMŻYŃSKĄ”
pod HONOROWYM PATRONATEM
PREZYDENTA MIASTA ŁOMŻY i STAROSTY ŁOMŻYŃSKIEGO
Konkurs odbędzie się dnia 7 kwietnia 2020 roku o godzinie 10.00 w Auli I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży.
III sesja edukacyjno - doradcza
17 lutego 2020r. odbyła się w Łomżyńskim Centrum Rozwoju Edukacji III sesja pedagogów, psychologów i doradców zawodowych. Gościem zaproszonym z prelekcją była p. Agnieszka Sadłowska – pracownik socjalny z Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Łomży. Przedstawiła ciekawą ofertę warsztatową, skierowaną do dzieci i młodzieży z łomżyńskich szkół. „ Pomysł na problem ” i „Komunikacja bez przemocy”- psychoedukacja w zakresie wzmacniania kompetencji w radzeniu sobie przez młodzież z problemami okresu dorastania (prezentacja w załączniku). Szkoły zainteresowane współpracą proszone są o kontakt z OIK Łomża.

Następnie omówiono zagadnienia związane z V Giełdą Szkół Ponadgimnazjalnych, która odbędzie się 18 marca 2020r. Patronat honorowy nad imprezą objął prezydent Miasta Łomża pan Mariusz Chrzanowski. Odbyło się losowanie stanowisk i kolejności wystąpień (załącznik graficzny). Omówiono sprawy organizacyjne, logistyczne i techniczne związane z organizacją Targów. Materiały, które będą prezentowane podczas Giełdy należy przesłać do 10 marca 2020 r. na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Przypomniano także, że 11 marca 2020 r. odbędzie się XX Giełda Pomysłów na Życie w III LO w Łomży. Na ten moment swoją obecność potwierdziło 27 uczelni wyższych. Maturzyści i uczniowie łomżyńskich szkół zaproszeni są do III LO w godzinach 12.00-14.00.
Na zakończenie przedstawiono harmonogram zaplanowanych przez doradców zawodowych wydarzeń. Będą to: III spotkanie zawodoznawcze (kwiecień 2020) oraz Quiz zawodoznawczy dla uczniów klas 7 szkół podstawowych (maj 2020). Planowane są także jeszcze dwie sesje dla pedagogów, psychologów i doradców zawodowych .
Dziękując za obecność i współpracę pozdrawiamy serdecznie
Sylwia Lutostańska i Mariola Milewska
Doradcy zawodowi ŁCRE
Zawody branżowe potrzebne na rynku pracy – obwieszczenie MEN na 2020 r.
Już po raz drugi, w formie obwieszczenia, Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Celem prognozy jest wskazanie, w jakim kierunku powinna rozwijać się oferta szkolnictwa branżowego w odniesieniu do potrzeb krajowego i wojewódzkiego rynku pracy.
Automatyk, elektromechanik, elektronik, elektryk, kierowca mechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechatronik, murarz-tynkarz, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator obrabiarek skrawających, ślusarz, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik budowy dróg, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektronik, technik elektryk, technik energetyk, technik mechanik, technik mechatronik, technik programista, technik spawalnictwa, technik transportu kolejowego- to zawody o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa.
Nieco inaczej wygląda lista dla województwa podlaskiego: automatyk, betoniarz-zbrojarz, blacharz, blacharz samochodowy, cieśla, cukiernik, dekarz, elektromechanik, elektromechanik pojazdów samochodowych, elektronik, elektryk, kierowca mechanik, krawiec, kucharz, lakiernik samochodowy, magazynier-logistyk, mechanik motocyklowy, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, mechatronik, monter izolacji budowlanych, monter konstrukcji budowlanych, monter sieci i instalacji sanitarnych, monter stolarki budowlanej, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, murarz-tynkarz, obuwnik, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator obrabiarek skrawających, piekarz, pracownik pomocniczy mechanika, pracownik pomocniczy stolarza, pracownik pomocniczy ślusarza, rolnik, stolarz, ślusarz, technik agrobiznesu, technik automatyk, technik budownictwa, technik budowy dróg, technik chłodnictwa i klimatyzacji, technik eksploatacji portów i terminali, technik elektronik, technik elektryk, technik energetyk, technik geodeta, technik informatyk, technik inżynierii sanitarnej, technik leśnik, technik logistyk, technik mechanik, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik mechatronik, technik pojazdów samochodowych, technik programista, technik przemysłu mody, technik robót wykończeniowych w budownictwie, technik rolnik, technik spawalnictwa, technik spedytor, technik technologii drewna, technik technologii żywności, technik teleinformatyk, technik tyfloinformatyk, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik weterynarii, technik żywienia i usług gastronomicznych.
Warto zatem przyglądać się takim rankingom, przy wyborze ścieżki edukacyjnej po szkole podstawowej i przed wyborem kierunku studiów.
https://www.gov.pl/web/edukacja/zawody-potrzebne-na-rynku-pracy--obwieszczenie-ministra-edukacji-narodowej
Sylwia Lutostańska-doradca zawodowy ŁCRE
”Kim będę jak dorosnę”-zajęcia doradcze w Przedszkolu nr 8 w Łomży
Dnia 16 grudnia 2019 r. doradczynie zawodowe z ŁCRE poprowadziły zajęcia z preorientacji zawodowej w grupie 5-cio latków „Słoneczek” w Państwowym Przedszkolu nr 8 w Łomży.
Kim będę, jak dorosnę? Może strażakiem, policjantem, kierowcą, rolnikiem, weterynarzem albo architektem czy detektywem?... Rozmawialismy o zaletach i trudnościach różnych zawodó1), oraz o predyspozycjach, jakie należy mieć, aby dany zawód dobrze wykonywać. Dzieci chętnie uczestniczyły w rozwiązywaniu zagadek o zawodach. Odrywały zalety i wady różnych zawodów. Doskonale odgadły, dlaczego praca rolnika, lekarza i listonosza jest trudna, i czemu nie warto być śpiącym rycerzem …
Kolorowanki i naklejki , to nagroda za ciężką pracę dzieci, które zaskakiwały wiedzą i pomysłowością. Okazało się, że praca Mikołaja , mimo że ciekawa, należy do trudnych i niebezpiecznych J
Z życzeniami pogodnych i białych Świąt Bożego Narodzenia oraz całym mnóstwem zamówionych prezentów dziękują doradcy zawodowi ŁCRE – Sylwia Lutostańska i Mariola Milewska.

galeria zdjęć
Zajęcia z preorientacji zawodowej w Przedszkolu nr 1 w Łomży
13 grudnia 2019 r. w Państwowym Przedszkolu nr 1 w Łomży, w grupie 5-latków „Smerfów” odbyły się zajęcia z preorientacji zawodowej. „Kim będę jak dorosnę?” - temat zajęć porusza i ożywia, zwłaszcza , że dzieci już wiedzą, co będą robiły J Policjantki i żołnierze są w zakresie zainteresowania dziewcząt, a chłopcy chcą być nie tylko strażakiem czy rolnikiem, ale także muzykiem i projektantem mody. Niezmiennie strażak, policjant, lekarz, weterynarz i nauczyciel to zawody , które wśród dzieci cieszą się dużą popularnością.
Zabawa w głuchy telefon, który przekazywał słowa - atrybuty zawodów wzbudziła chęć rywalizacji, a rozmowa o leniwym, śpiącym rycerzu, który nie chciał nic robić nastroiła do refleksji, że koniecznie w życiu trzeba się czymś ciekawym zająć.
Serdecznie dziękuję za zaproszenie p. Aldonie Wojewodzie, wychowawczyni grupy, a dzieciom życzę wytrwałości w dążeniu do już określonych , pięknych ideałów.

galeria zdjęć
Sylwia Lutostańska –doradca zawodowy ŁCRE
Pasja, profesja, powołanie - zawody ochrony zdrowia

glaeria zdjęć
Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji w Łomży dnia 10 grudnia 2019r. zorganizowało drugie już spotkanie w ramach cyklu spotkań zawodoznawczych dla młodzieży, pod hasłem „Pasja, profesja, powołanie”. Drugie z cyklu spotkań, pt. „Zawody ochrony zdrowia”, obejmowało zawody: ratownik medyczny, pielęgniarka, kosmetyczka, trener, dietetyk.
Do siedziby ŁCRE przybyli wraz z opiekunami uczniowie z klas VIII i VII łomżyńskich szkół podstawowych (SP1, SP2, SP4, SP7, SP9, SP10).
Uczniowie dowiedzieli się o predyspozycjach do wykonywania danego zawodu, wskazaniach i przeciwskazaniach zdrowotnych, ścieżce kariery oraz wadach i zaletach zawodów ochrony zdrowia. Uczniowie mogli obejrzeć sprzęt ratowniczy oraz karetkę Grupy Ratowniczej NADZIEJA służącą do transportu osób chorych, dietetycy z PWSIP wykonywali BMI - analizę składu ciała z omówieniem wyników, kosmetolożki z Gabinetu COSMEO robiły badanie komputerowe - diagnostykę skóry zakończoną konkursem, pielęgniarka z łomżyńskiego szpitala przekazywała praktyczne wskazówki dotyczące niełatwej pracy w tym zawodzie, a trener z KOFI SPORT przekazał jak zadbać o zdrowie rozwijając pasje sportowe.
Mamy nadzieję, że prezentacja profesji związanych z ochroną zdrowia stanie się inspiracją dla młodzieży przy wyborze dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Do zobaczenia na następnym spotkaniu z cyklu „Pasja, profesja, powołanie”.
Serdecznie dziękujemy za odpowiedź na zaproszenie i współpracę Instytucjom:
- Szpital Wojewódzki im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży
- Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
- Grupa Ratownicza NADZIEJA
- Gabinety Kosmetyczne COSMEO
- Kofi Sport
Doradcy zawodowi ŁCRE
„II spotkanie zawodoznawcze Pasja, profesja, powołanie - zawody ochrony zdrowia”
Łomżyńskie Centrum Rozwoju Edukacji w Łomży organizuje drugie spotkanie w ramach cyklu spotkań zawodoznawczych dla młodzieży, pod hasłem „Pasja, profesja, powołanie”. Spotkania te mają na celu poznanie specyfiki wybranych zawodów oraz wsparcie młodzieży w okresie planowania przyszłości zawodowej.
Drugie z cyklu spotkań, pt. „Zawody ochrony zdrowia”, obejmowało będzie zawody: lekarz, pielęgniarka, kosmetyczka, rehabilitant, dietetyk.
Dyrektor Łomżyńskiego Centrum Rozwoju Edukacji zaprasza klasę/grupę ok 25 uczniów z klas VIII i/lub VII łomżyńskich szkół podstawowych wraz z opiekunem, na spotkanie z przedstawicielami zawodów ochrony zdrowia, które odbędzie się dnia 10 grudnia 2019r. w godzinach 9.00-12.00 w siedzibie ŁCRE, ul. Polna 16 w Łomży. Prezentacja profesji będzie wsparciem dla uczniów klas VII i VIII łomżyńskich szkół podstawowych, stojących przed trudnym wyborem dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Spotkanie zawierać będzie takie informacje jak: predyspozycje do wykonywania danego zawodu, wskazania/przeciwskazania zdrowotne, ścieżki kariery, wady i zalety wybranego zawodu, pokaz sprzętu i narzędzi.
Zapraszamy serdecznie